torsdag 4. februar 2016

PRODUKTUTVIKLING

Vi har fått oppgaven om å designe våre egne produkt og vi skulle velge selv materialer og står fritt med hensyn til hva/hvilket produkt vi ønsker å designe. Det skulle være et produkt for bruk i et spesielt prosjekt eller for salg.

Arbeidstegning på sketchup

Jeg har designet sidebord/skohylle som er funksjonelt designet til bruken til forskjellig områder. Den er B:70cm og L:50cm og det er to lave hyller øverst og på nederst så er det høy åpen hylle som er ca.30cm høy, der hvor du kan legge støvler og høye sko hvis det skal være bruk for skohylle. Det er også ekstra hyller som er ca.10cm lang. Grunnen til at jeg har små åpninger er fordi lukten ikke skal samler seg inni i hyllen. Hvis det skal være bruk for bord i stuen så er det behov for å legge blader på skråhylle, også er det i tillegg til lampe eller fruktskål på bordet. 


På Autocaden har jeg tegnet plan, snitt, sidebilde,detaljer,isometri og forsidebilde 

 Materialet jeg har brukt er eike tre, grunnen til jeg har valgt eik fordi eik hardere enn furu, teak, bjørk og sedertre; dette er en grunn til at jeg foretrukket når jeg lagde møbelet. Eik er også hardt ved, motstandsdyktig mot fuktighet. Behandling av eik er også relativt grei, vanligvis ikke trenger å gjennomgå industriell reprosessering og kjemisk behandling som er skadelig for miljøet. Gamle eik plater kan gjenbrukes eller gjenvinnes til andre formål.

Grunnen til jeg valgte materialet som tre er fordi det er et av mest miljøvennlig byggematerialet, fornybar naturressurs, tre er en ren industri og tre gir godt innemiljø. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar